Značka Fritschi Swiss, rodinný podnik v Bernských Alpách, se specializuje na lyžařská vázání pro skitouring a freeride. Firma není součástí žádné kapitálové skupiny, což jí umožňuje nezávislý vývoj. Při výrobě vázání klade rodina Fritschi důraz na bezpečnost a zachování jízdních vlastností lyží. Bezpečnostní funkce a kontrola výroby, včetně závěrečné kontroly, jsou klíčové.
Bezpečnost především!
Po několik desetiletí se Fritschi věnuje vázáním, kde významnou roli hraje plast. Přestože může vzbuzovat pochybnosti kvůli zranitelnosti, u skialpových vázání velmi namáhaných a diskutovaných částí se plastové komponenty osvědčily a jsou součástí DNA značky. Moderní plasty jsou vysoce pokročilé materiály. Kovové díly, které jsou vystaveny tření, jsou také přítomny, ale hlavní výhodou plastů je možnost vytvářet složité tvary.
Spolehlivost a funkčnost jsou pro skialpová vázání zásadní. Trvalo dlouho, než Švýcaři přišli s technickými vázáními s piny. Když se objevil první model Vipec s čelisťovou špičkou, byl to unikát mezi tehdejšími rámovými vázáními Diamir série, známými pro svůj titanolový nosník spojující patku a špičku.
Piny namísto titanolového rámu
Dlouho trvalo, než se konzervativní Švýcaři odhodlali vyrábět techové vázání s piny. Vzhledově originální Fritschi Scout, který už pomalu mizí z trhu, se dal snadno poznat právě podle typického nosníku z titanalu.
Hybridní vázání Fritschi Tecton 13 pro freeride a freetouring
Podobně pojmy jako „hybridní“ nejsou už spojovány jen s automobilismem, ale vstoupily i do skialpové terminologie. Hybridní vázání kombinuje čelistní špičku s piny se zadní konstrukcí podobající se alpskému vázání. Model Tecton, vážící pouze 550 g na jeden pár bez brzdy, přináší lehkost a zároveň pevnost.
Fritschi věří, že bezpečnost zajišťuje přední část, zatímco pevnost patka. Díky neotáčející se patce je stabilita výrazně vyšší. Power Rail System, s plastovým prvkem patky, zvyšuje efektivitu přenosu sil a snižuje kroucení boty ve vázání.
Nastavení síly vypnutí lze upravit jak na přední, tak na zadní části, přičemž rozsah je DIN 5-13. Elasticita vázání je unikátní, což zabraňuje nechtěnému vypnutí špičky i při velkém bočním zatížení. Vázání umí reagovat na deformaci lyží až do rozsahu 10 mm.
Fritschi Vipec Evo 12 pro skitouring
Vipec Evo je navržen pro skitouring s důrazem na snadnou manipulaci, lehkost a tuhost. Bezpečnost je největší předností, včetně unikátní možnosti vypnutí i při zamknuté špičce v případě lavinového nebezpečí. Hmotnost činí 500 g na pár, což umožňuje snadné stoupání, a to i při dlouhých trasách. Vipec byl navržen pro univerzální využití se snadným ovládáním.
Xenic 7 a Xenic 10 – pro minimalistické nadšence
Xenic přináší lehkost a univerzálnost, váží pouhých 280 g na pár a vyniká svou otočnou patkou s širokou základnou. Nastavení se provádí na patce, která, ač má vysoký podíl plastu, vykazuje dostatečnou tuhost pro širší lyže.
Dovážená vázání Fritschi jsou spolehlivá s minimálním množstvím reklamací, neuvěřitelně se ověřuje, že plastové části vykazují méně poškození než kovové.